روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ سه شنبه ۱۵ آذر - شماره 4265

مجید رضاییان ـ استاد ارتباطات:

رسانه بدون نقد و پرسش  رسانه نیست

 مجید رضائیان، استاد علوم ارتباطات معتقد است: رسانه تابع نیاز مخاطب است. در سراسر دنیا نیز رسانه تابع حاکمیت و خواسته مخاطب نیست. ممکن است زمانی مخاطب «خواسته ای» داشته باشد اما این آموزش است که باید پاسخگوی «نیاز مخاطب» باشد.
رضاییان اظهار کرد: ارتباطات میان رشته علوم دیگر محسوب می‌شود. ارتباطات رشته‌ای است که امروزه در دنیا تبدیل به میان رشته شده است؛ به این معنا که ارتباطات با اقتصاد، سیاست و فرهنگ آمیخته شده است. امروزه همه عرصه های چهارگانه ارسطویی یا اصطلاحا شش گانه فارابی به ارتباطات نیاز دارند. او رسانه را یکی از زیرمجموعه های تخصصی ارتباطات دانست و گفت: امروزه رسانه تخصصی شده است؛ در نتیجه «نگاه حکمرانی‌ها» در سراسر دنیا به رسانه یک «نگاه تخصصی» است. ما در کشورهای توسعه یافته می‌بینیم که همه قطعات این پازل با هم و هماهنگ عمل می‌کند؛ یعنی اگر قرار است ما رسانه‌ای تحت عنوان رسانه اقتصادی داشته باشیم، کنشگران عرصه اقتصادی به همراه تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیرندگان و کنشگران باید با عرصه رسانه هماهنگ باشند. رضاییان، متخصص رشته روزنامه‌نگاری با بیان اینکه رسانه به هیچ عرصه‌ای وابستگی ندارد، گفت: رسانه کار تخصصی خودش را انجام می دهد. کار تخصصی رسانه نیز اطلاع رسانی، آموزش و نقد است. رسانه بدون نقد و پرسش، رسانه محسوب نمی‌شود. طبیعتا رسانه در عرصه امنیت، سیاست، فرهنگ و اقتصاد از حکمرانی پرسش می‌کند. او به وظیفه رسانه اشاره کرد و افزود: رسانه وظیفه دارد آسیب‌های موجود را از عینیت، میدان بیرونی و حوزه خبری دریافت کند و علاوه بر نقد سیاست‌ها و عملکردها، به مخاطبان و عموم مردم آموزش دهد. بنابراین انتظار ما از رسانه باید در حد قطعه‌ای از این پازل باشد؛ آن هم در چهارچوبی که بپذیریم رسانه رکن پنجم، ناظر و انتقادی است و در عین حال رکن آموزشی و اطلاع‌رسانی نیز است. وظیفه رسانه نقد کردن است تا جایی که بتواند مقابل سیاست غلط بایستد. او رسانه را ناظر تصمیم‌گیران و کنشگران دانست و گفت: در واقع رسانه پلی بین تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران با عموم مردم و مخاطبان است؛ بنابراین ما نمی‌توانیم عملکرد رسانه را به طور جداگانه در نظر بگیریم. می توان گفت اگر حاکمیت‌ها پذیرای نقد باشند، این قطعه از پازل نیز هماهنگ خواهد شد. در واقع رسانه و حاکمیت موازی یکدیگر هستند.

با ثبت ۲۱ اثر ناملموس در فهرست جهانی؛
ایران در جایگاه ششم جهانی ثبت آثار ناملموس در یونسکو قرار گرفت
 مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی گفت: با ثبت بیست‌ویکمین میراث فرهنگی ناملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو، رتبه ایران با یک رده افزایش به جایگاه ششم کشورهای دارای مواریث ثبت شده در این فهرست، ارتقا یافت.
مصطفی پورعلی اظهار داشت: تا قبل از نشست هفدهم کمیته بین‌الدول پاسداری از میراث‌ فرهنگی ناملموس یونسکو که در شهر رباط مراکش برگزار شد، ایران با ۱۷ عنصر فرهنگی ناملموس ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو جایگاه هفتم را در جهان و جایگاه چهارم را آسیا را در اختیار داشت. مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی افزود: با ثبت چهار میراث فرهنگی ناملموس در فهرست جهانی یونسکو در دوره هفدهم، جایگاه ایران در میان کشورهای دارای عناصر ثبت شده در این فهرست از رده هفتم به ششم ارتقا پیدا کرد، اما در میان کشورهای آسیای همچنان در جایگاه چهارم قرار داریم. پورعلی با اشاره رقابت و مشارکت کشورهای مختلف برای تدوین و ارائه پرونده های مشترک چندملیتی در سالهای اخیر گفت: در رده‌بندی کشورها در حوزه ثبت میراث ناملموس تا امسال (۲۰۲۲ ) کشور چین با ثبت ۴۳ اثر جایگاه نخست و سپس فرانسه با ثبت ۲۶ اثر ناملموس مقام دوم را به خود اختصاص داده است. وی افزود: در این رده‌بندی ترکیه با ۲۵ اثر در جایگاه سوم و کشورهای اسپانیا و ژاپن به صورت مشترک هرکدام با ثبت ۲۳ اثر ناملموس در فهرست جهانی یونسکو، رده چهارم جهان را به خود اختصاص داده‌اند. مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی گفت: ایران و کرواسی هر کدام با ثبت ۲۱ اثر میراث فرهنگی ناملموس در فهرست جهانی به صورت مشترک در رده ششم قرار دارند، که البته نشان از صعود یک پله‌ای جایگاه ایران در این رده‌بندی در سال ۲۰۲۲ است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه